Taller: Materials auditius. Podcast de Audio




Guia didàctica podcast Àudio
Pere Roca Rodriguez
Toni Pujol Alemany

1. Informació generals i de identificació del material (fer una presentació breu)
◦ Títol del material: Àudio sonet viatger sobre l’amor.
◦ Nom dels autors: Pere Roca Rodríguez
◦ Any de producció: 2013
◦ Idioma del material: Català
◦ Breu descripció: objectius, destinataris, context educatiu i àmbit
d'intervenció.
És una activitats destinada als alumnes de 2n cicle de primària i que es durà a terme dins l’àrea de llengua catalana, en el qual els alumnes, situats en grups de dues o tres persones, rebran un poema per part del professor i ells mateixos, utilitzant el programa audacity, l’hauran de recitar, posar musica de fons  etc , posteriorment, per a que els pares puguin veure el que els seus fills han fet, un cop guardat, podran penjar l’arxiu d’àudio al dropbox i per tant compartir-ho amb la gent que ells vulguin.
Durada estimada (si és el cas): El podcast que realitzin els nins haurà de durar uns 30 segons, dins el temps disponible durant la classe que serà d’uns 45-50 minuts.
 ◦ Especificacions tècniques: plataforma, requeriments tècnics,  aspectes generals per poder utilitzar el material (accés, instal·lació)
Audacity és un editor d’àudio lliure , fàcil d’utilitzar, multiplataforma i obert. Audacity ens pot servir per a realitzar diferents exercicis:
- Gravar un àudio en directe
- Tallar, copiar, unir i mesclar sons
- Canviar la velocitat d’un so.
- Modificar el volum d’un so
- etc
Per poder utilitzar audacity, prèviament l’haurem d’haver descarregat en el nostre ordenador, però no fa falta haver de registrar-se a cap banda. És un programa gratuït i que promou la llibertat d’expressió ja que cadascú pot modificar un àudio al seu gust i compartir-ho amb qui vulgui.

◦ Aspectes generals sobre la instal·lació i utilització del programa
Per a poder instal·lar el programa només necessitem un ordenador i connexió a Internet ja que basta ens descarreguem el programa de la xarxa. Un cop descarregat la seva utilització és molt senzilla i completa ja que com he dit abans, ens permet realitzar una gran quantitat de canvis a l’àudio, gravacions...
2. Descripció del material/recurs (fer una descripció detallada material atenent als indicadors que segueixen)
◦ Concepció (tutorial, exercitació, simulació, informació, webquest).

◦ Funcionalitat (motivar, aproximar continguts, avaluar aprenentatges, fomentar la exploració, la experimentació, ...).
Amb aquesta activitat, motivarem als alumnes ja que treballaran amb les noves tecnologies, fet que sempre és entretingut per a ells. Per altre banda, amb els exercicis que hem plantejat d’utilitzar audacity com a recurs per a enregistrar gravacions amb les narracions dels alumnes, potenciarem l’expressió oral, i el correcte ús de les TIC. Amés, com que la tasca està organitzada en grups petits, fomentarem el  la col·laboració entre alumnes etc

●   APORTACIONS DIDÀCTIQUES:
El que cerquem bàsicament els que alumnes treballin el tema de l’audició a l’aula, amb el qual també hauran de treballar la creació i la originalitat a l’hora de fer la seva creació amb audio, perquè hauran de treballar alguna cosa pròpia i a més cercar una música de fons que sigui compatible amb el que ells han preparat.
Nosaltres com a professors els hi hem de  donar unes directrius perquè els puguin anar fent feina autònomament i actuar quan sigui necessari. Els nostres alumnes hauran de fer feina damunt cada sonet determinat ( tots diferents però relacionats amb el tema de l’amor) per a cada grup i això amb el programa Audacity que està instal·lat en els ordinadors de l’escola.
El que cerquem amb aquestes aportacions és que els alumnes assoleixen tots els coneixements per al seu futur proper.





●   ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ DEL MATERIAL:.
La sessió que serà de 50 minuts, els alumnes hauran d’ elaborar i acabar la seva creació enregistrant el text del sonet que el professor els hi hagi repartit cercant una música externa que sigui compatible amb la seva feina. Els alumnes hauran d’acabar la feina en aquesta sessió i el professor ha d’estar disponible pels dubtes que puguin sorgir, i posteriorment el mestre podrà ajudar-los a pujar el seu enregistrament al dropbox per que així puguin ensenyar-ho a casa.

Orientacions Didàctiques

●   DESTINATARIS
Aquesta activitat estarà destinada per alumnes de tercer cicle de primari.

COMPETÈNCIES, OBJECTIUS I CONTINGUTS

Competències:
Tractament de la informació i competència digital.
Competència en autonomia i iniciativa personal.
Competència en comunicació i expressió lingüística.

Objectius:

Aprofundir i experimentar les possibilitats del so per poder fer feina damunt l’àudio.
Tenir en situació la música: escoltar, ballar, cantar i interpretar, sempre mantenint una actitud positiva.
Desenvolupar una relació de autoconfiança amb la producció artística per poder fer front a l’activitat.
Planificar i realitzar produccions orals de manera individual o en grup.
Col·laborar entre els membres del grup per poder afrontar les diversitats.
Utilitzar instruments de so i emmagatzematge d’Internet.


Continguts:
·Llengua catalana i literatura
·Criteris musicals a l’hora de saber triar una música adequada per a cada sonet

●       UTILITZACIÓ DEL MATERIAL­

ORIENTACIONS EDUCATIVES PER TREBALLAR AMB EL MATERIAL
Abans: El professor agruparà als alumnes en petits grups de tres persones i repartirà el material  (sonet) a cada grup d’alumnes. Posteriorment, quan cada grup estigui situat en el seu ordenador corresponent, el professor realitzarà una explicació sobre com s’ha d’utilitzar el programa audacity per a que els alumnes en tinguin una mica d’idea abans de començar a fer feina amb el programa.
Durant: El professor haurà d’anar controlant que els alumnes realitzin la feina adequadament, i si ho cal els ajudarà al desenvolupament de l’activitat.  Els alumnes hauran d’utilitzar el material de l’aula d’informàtica pertinent per a la realització d’aquesta activitat.
Després: Un cop que els alumnes tinguin enregistrat el seu àudio, el professor els ajudarà a penjar-ho al dropbox i d’aquesta manera els alumnes podran compartir les seves creacions amb les seves famílies, també es pot penjar a la pàgina web de l’escola per que de tal manera es vegi les activitats que duen a terme els alumnes d’aquesta.

 AGRUPAMENT
La idea principal és que els alumnes facin feina amb parelles i amb un ordinador per a ells per poder realitzar les seves reproduccions.

ORGANITZACIÓ DE L'ESPAI
Tota la feina és realitzarà a l’aula d’informàtica on totes les parelles tindran el seu propi ordinador.



ORGANITZACIÓ DEL TEMPS.
La sessió constarà de 50 minuts
ROL DEL DOCENT.
El professor assolirà dos rols diferents durant la realització d’aquesta activitat, ja que en un primer moment  ha de fer una breu explicació i donar unes directrius i en tot moment ha d’estar atent als possibles dubtes que vagin sortint per a resoldre’ls.
Posteriorment, mentre els alumnes realitzin l’activitat, haurà de fer de guia, observador o de comodí per aquells alumnes que presentin algunes dificultats a l’hora de realitzar les tasques.

ALTRES USOS DELS RECURSOS.
AVALUACIÓ
El professor tindrà en compte:
- L’aptitud
- La feina ben feta
- La participació
- La col·laboració entre els membres de cada parella

4.Referencies
●   Currículum d’Educació Primària de les Illes Balears:
http://weib.caib.es/Normativa/Curriculum_IB/educacio_primaria_.htm

●   Pàgina on descarreguem el programa Audacity:




Conclusió

Aquesta és una activitat molt bona per a treballar amb els alumnes perquè han de tocar molts aspectes distints i d’aquesta forma aprenen molts aspectes didàctics. Crec que és una activitat perfecte per a treballar a música i que és podria mirar d’implantar en un futur en alguns centres per a veure com responen els alumnes.

M ‘agradat fer feina en aquest projecte perquè he après moltes coses noves o repassar d’altres que no tenia per mà. En definitiva crec que és una activitat que és pot convertir en tot un projectes molt adient per a treballar dins l’escola i amb el qual els nins apart d’aprendre és poden divertir fent proves amb l’àudio i demés.

1 comentario:

  1. Hola Toni,
    Crec que has fet una bona feina.

    Has fet una guía didàctica bastant completa, amb presentació dels destinataris, objectius, continguts, descripció del material, orientacions didàctiques etc. Però ves alerta en deixar aspectes en l'aire, com en el cas del punt 2, a concepció que no indiques de quin tipus és el material.

    Pel que fa a l'àudio, presenta una bona qualitat, integra molt bé la veu i la música, i té una bona estructura amb un fade out final; Et recomanaria fer una presentació introduïnt el títol del sonet, si el té, i en algunes ocasions disminuir la velocitat de recitació i augmentar les pauses.

    Finalment, a la conclusió estaria afegir una valoració de les conclusions extretes de l'àudio que heu creat i la utilitat del podcast.

    Espero que aquestes recomanacions et siguin d'utilitat. Jo a aquesta feina et poso un 8.

    Molt bon treball! :))

    ResponderEliminar