Guia didàctica podcast Àudio
Pere Roca
Rodriguez
Toni
Pujol Alemany
1. Informació generals i de identificació del
material (fer una presentació breu)
◦ Títol
del material: Àudio sonet viatger sobre l’amor.
◦ Nom
dels autors: Pere Roca Rodríguez
◦ Any
de producció: 2013
◦
Idioma del material: Català
◦ Breu
descripció: objectius, destinataris, context educatiu i àmbit
d'intervenció.
És una activitats destinada als alumnes de 2n
cicle de primària i que es durà a terme dins l’àrea de llengua catalana, en el qual
els alumnes, situats en grups de dues o tres persones, rebran un poema per part
del professor i ells mateixos, utilitzant el programa audacity, l’hauran de
recitar, posar musica de fons etc ,
posteriorment, per a que els pares puguin veure el que els seus fills han fet, un
cop guardat, podran penjar l’arxiu d’àudio al dropbox i per tant compartir-ho
amb la gent que ells vulguin.
◦ Durada
estimada (si és el cas): El podcast que realitzin els nins haurà de durar
uns 30 segons, dins el temps disponible durant la classe que serà d’uns 45-50
minuts.
◦ Especificacions tècniques: plataforma,
requeriments tècnics, aspectes generals
per poder utilitzar el material (accés, instal·lació)
Audacity és un editor d’àudio lliure , fàcil
d’utilitzar, multiplataforma i obert. Audacity ens pot servir per a realitzar
diferents exercicis:
- Gravar un àudio en directe
- Tallar, copiar, unir i mesclar sons
- Canviar la velocitat d’un so.
- Modificar el volum d’un so
- etc
Per poder utilitzar audacity, prèviament
l’haurem d’haver descarregat en el nostre ordenador, però no fa falta haver de
registrar-se a cap banda. És un programa gratuït i que promou la llibertat
d’expressió ja que cadascú pot modificar un àudio al seu gust i compartir-ho
amb qui vulgui.
◦
Aspectes generals sobre la instal·lació i utilització del programa
Per a poder instal·lar el programa només
necessitem un ordenador i connexió a Internet ja que basta ens descarreguem el
programa de la xarxa. Un cop descarregat la seva utilització és molt senzilla i
completa ja que com he dit abans, ens permet realitzar una gran quantitat de
canvis a l’àudio, gravacions...
2.
Descripció del material/recurs (fer una descripció detallada material atenent
als indicadors que segueixen)
◦
Concepció (tutorial, exercitació, simulació, informació, webquest).
◦
Funcionalitat (motivar, aproximar continguts, avaluar aprenentatges, fomentar
la exploració, la experimentació, ...).
Amb aquesta activitat, motivarem als alumnes
ja que treballaran amb les noves tecnologies, fet que sempre és entretingut per
a ells. Per altre banda, amb els exercicis que hem plantejat d’utilitzar
audacity com a recurs per a enregistrar gravacions amb les narracions dels
alumnes, potenciarem l’expressió oral, i el correcte ús de les TIC. Amés, com
que la tasca està organitzada en grups petits, fomentarem el la col·laboració entre alumnes etc
● APORTACIONS DIDÀCTIQUES:
El que cerquem bàsicament els que alumnes
treballin el tema de l’audició a l’aula, amb el qual també hauran de treballar
la creació i la originalitat a l’hora de fer la seva creació amb audio, perquè
hauran de treballar alguna cosa pròpia i a més cercar una música de fons que
sigui compatible amb el que ells han preparat.
Nosaltres com a professors els hi hem de donar unes directrius perquè els puguin anar
fent feina autònomament i actuar quan sigui necessari. Els nostres alumnes
hauran de fer feina damunt cada sonet determinat ( tots diferents però
relacionats amb el tema de l’amor) per a cada grup i això amb el programa
Audacity que està instal·lat en els ordinadors de l’escola.
El que cerquem amb aquestes aportacions és que
els alumnes assoleixen tots els coneixements per al seu futur proper.
● ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ DEL MATERIAL:.
La sessió que serà de 50 minuts, els alumnes
hauran d’ elaborar i acabar la seva creació enregistrant el text del sonet que
el professor els hi hagi repartit cercant una música externa que sigui
compatible amb la seva feina. Els alumnes hauran d’acabar la feina en aquesta
sessió i el professor ha d’estar disponible pels dubtes que puguin sorgir, i
posteriorment el mestre podrà ajudar-los a pujar el seu enregistrament al
dropbox per que així puguin ensenyar-ho a casa.
Orientacions
Didàctiques
● DESTINATARIS
Aquesta activitat estarà destinada per alumnes
de tercer cicle de primari.
COMPETÈNCIES,
OBJECTIUS I CONTINGUTS
Competències:
Tractament de la informació i competència
digital.
Competència en autonomia i iniciativa
personal.
Competència en comunicació i expressió lingüística.
Objectius:
Aprofundir i experimentar les possibilitats
del so per poder fer feina damunt l’àudio.
Tenir en situació la música: escoltar, ballar,
cantar i interpretar, sempre mantenint una actitud positiva.
Desenvolupar una relació de autoconfiança amb
la producció artística per poder fer front a l’activitat.
Planificar i realitzar produccions orals de
manera individual o en grup.
Col·laborar entre els membres del grup per
poder afrontar les diversitats.
Utilitzar instruments de so i emmagatzematge
d’Internet.
Continguts:
·Llengua catalana i literatura
·Criteris musicals a l’hora de saber triar una
música adequada per a cada sonet
● UTILITZACIÓ DEL MATERIAL
ORIENTACIONS
EDUCATIVES PER TREBALLAR AMB EL MATERIAL
Abans: El professor agruparà als alumnes en
petits grups de tres persones i repartirà el material (sonet) a cada grup d’alumnes. Posteriorment,
quan cada grup estigui situat en el seu ordenador corresponent, el professor
realitzarà una explicació sobre com s’ha d’utilitzar el programa audacity per a
que els alumnes en tinguin una mica d’idea abans de començar a fer feina amb el
programa.
Durant: El professor haurà d’anar controlant
que els alumnes realitzin la feina adequadament, i si ho cal els ajudarà al
desenvolupament de l’activitat. Els
alumnes hauran d’utilitzar el material de l’aula d’informàtica pertinent per a
la realització d’aquesta activitat.
Després: Un cop que els alumnes tinguin
enregistrat el seu àudio, el professor els ajudarà a penjar-ho al dropbox i
d’aquesta manera els alumnes podran compartir les seves creacions amb les seves
famílies, també es pot penjar a la pàgina web de l’escola per que de tal manera
es vegi les activitats que duen a terme els alumnes d’aquesta.
AGRUPAMENT
La idea principal és que els alumnes facin
feina amb parelles i amb un ordinador per a ells per poder realitzar les seves
reproduccions.
ORGANITZACIÓ
DE L'ESPAI
Tota la feina és realitzarà a l’aula
d’informàtica on totes les parelles tindran el seu propi ordinador.
ORGANITZACIÓ
DEL TEMPS.
La sessió constarà de 50 minuts
ROL DEL
DOCENT.
El professor assolirà dos rols diferents
durant la realització d’aquesta activitat, ja que en un primer moment ha de fer una breu explicació i donar unes
directrius i en tot moment ha d’estar atent als possibles dubtes que vagin
sortint per a resoldre’ls.
Posteriorment, mentre els alumnes realitzin
l’activitat, haurà de fer de guia, observador o de comodí per aquells alumnes
que presentin algunes dificultats a l’hora de realitzar les tasques.
ALTRES
USOS DELS RECURSOS.
AVALUACIÓ
El professor tindrà en compte:
- L’aptitud
- La feina ben feta
- La participació
- La col·laboració entre els membres de cada
parella
4.Referencies
●
Currículum d’Educació Primària de les Illes Balears:
http://weib.caib.es/Normativa/Curriculum_IB/educacio_primaria_.htm
●
Pàgina on descarreguem el programa Audacity:
●
Pàgina soundcloud: https://soundcloud.com/user430796113/pere-i-toni
Conclusió
Aquesta és una activitat molt bona per a
treballar amb els alumnes perquè han de tocar molts aspectes distints i d’aquesta
forma aprenen molts aspectes didàctics. Crec que és una activitat perfecte per
a treballar a música i que és podria mirar d’implantar en un futur en alguns
centres per a veure com responen els alumnes.
M ‘agradat fer feina en aquest projecte perquè
he après moltes coses noves o repassar d’altres que no tenia per mà. En
definitiva crec que és una activitat que és pot convertir en tot un projectes
molt adient per a treballar dins l’escola i amb el qual els nins apart d’aprendre
és poden divertir fent proves amb l’àudio i demés.
Hola Toni,
ResponderEliminarCrec que has fet una bona feina.
Has fet una guía didàctica bastant completa, amb presentació dels destinataris, objectius, continguts, descripció del material, orientacions didàctiques etc. Però ves alerta en deixar aspectes en l'aire, com en el cas del punt 2, a concepció que no indiques de quin tipus és el material.
Pel que fa a l'àudio, presenta una bona qualitat, integra molt bé la veu i la música, i té una bona estructura amb un fade out final; Et recomanaria fer una presentació introduïnt el títol del sonet, si el té, i en algunes ocasions disminuir la velocitat de recitació i augmentar les pauses.
Finalment, a la conclusió estaria afegir una valoració de les conclusions extretes de l'àudio que heu creat i la utilitat del podcast.
Espero que aquestes recomanacions et siguin d'utilitat. Jo a aquesta feina et poso un 8.
Molt bon treball! :))