TALLER: MMI II. ACTIVITATS INTERACTIVES

Creació de materials multimèdia interactius per a l’educació primària: eines per crear activitats interactives.

Activitats:

De forma individual o en parella, cercar, seleccionar i analitzar eines adients per crear activitats interactives (associació, discriminació, identificació...) per l’educació primària.

Ardora és una aplicació informàtica per a docents, que permet crear els seus propis continguts web, d'una manera molt senzilla, sense tenir coneixements tècnics de disseny o programació web.
Amb Ardora es poden crear més de 45 tipus diferents d'activitats, mots encreuats, sopes de lletres, completar, panells gràfics, rellotges, etc, així com més de 10 tipus diferents de pàgines multimèdia: galeries, panoràmiques o zooms d'imatges, reproductors mp3 o flv, etc. Set noves "pàgines per a servidor", anotacions i àlbum col·lectiu, línies de temps, xat, pòster, sistema de comentaris i gestor d'arxius.
El professor o professora només ha de centrar el seu esforç en els elements a incloure, no en el seu tractament informàtic.
Una vegada introduïts els elements, mitjançant formularis molt senzills, Ardora crearà la pàgina web i els arxius necessaris, ara només necessitarà un navegador per visionar el contingut.
Ardora és totalment gratuït, sempre que sigui usat de forma personal.

Analitzar dues eines i aportar la següent informació:

1)     Nom de l’eina: Ardora
3)     Forma d’execució: web / local-plataforma: Format web
4)     Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: web / local-plataforma: Distribució a través de qualsevol navegador d’Internet.
5)     Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: és una eina que permet crear pàgines web d’una forma molt senzilla a les quals es podran introduir tots els tipus d’elements educatius que el professor desitgi. El professor únicament s’haurà de preocupar dels continguts a introduir i no de la problemàtica en quant a la creació de la pàgina web en si.
6)     Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’educació primària.
Si tenim en compte que el fet de ser professor no implica tenir els coneixements necessaris per saber crear una pàgina web, considero que aquesta eina pot esser molt útil a l’hora de dur a terme la nostra funció educativa, ja que entenc que únicament amb uns coneixements mínims d’informàtica, qualsevol docent serà capaç d’adaptar els seus coneixements educatius a les noves tecnologies, les quals són un eina molt interessant a dia d’avui si tenim en compte que tots el nens i nenes són natius digitals.

Educaplay

És una plataforma que ens permet elaborar materials i activitats educatives variades mitjançant l’ús multimèdia e Internet de manera gratuïta i amb lliure accés. Gràcies a aquesta eina de treball podrem elaborar: sopes de lletres, diàlegs, dictats, ordenar lletres, qüestionaris, tests o mapes, entre d’altres.
El programa no requereix cap tipus d’instal·lació a l’ordinador ja que funciona amb la tecnologia flash, únicament un navegador actualitzat y el plugin de flash actualitzat. És per això que les activitats poden ser treballades via web o a gravant-les a CD, DVD, etc. Tot això però, una vegada t’has registrat i creat la teva pròpia conta de manera gratuïta.

1)     Nom de l’eina: Educaplay
3)     Forma d’execució: web / local-plataforma: Format web
4)     Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: web / local-plataforma: l’accés és de forma gratuïta a través de qualsevol navegador d’Internet i la condició de tenir instal·lat el plugin de flash actualitzat. Prèviament és necessari registrar-se i crear la nostra conta de treball.
5)     Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: aquesta eina de treball ens permet crear una sèrie d’activitats variades com tests, mapes, sopes de lletres, diàlegs, dictats, etc. Les quals ens permetran treball d’una manera més eficient dins l’aula, a més de aconseguir motivar als alumnes amb la utilització de l’ordinador durant la classe.
6)     Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a l’educació primària.
Les possibilitats que ens permet aquesta eina de treball són molt variades si be, a diferència del que passava amb l’eina anterior, no s’indica a cap banda la facilitat o dificultat que es trobaran els professors a l’hora d’utilitzar-la de forma regular. Per un altre banda, si tenim en compte la quantitat de d’activitats que podem crear a la plataforma haurem de considerar el potencial que mostra la mateixa a l’hora de treballar a l’aula.



Conclusions: Totes les conclusions que puc extreure d’aquests softwares son positives perquè ens donen la possibilitat de dur a terme unes activitats per a els alumnes increïbles i d’una manera molt senzilla.
Crec que hauríem de tenir en més en compte webs així en el futur perquè tots els alumnes és podrien aprofitar d’això i també es una manera una mica de variar el que és realitza normalment a l’aula.

Compartir i comparar amb el grup la informació trobada.
Amb una de les eines seleccionades crear dues activitats multimèdia interactives per el vostre projecte i completar amb la corresponent guia didàctica.



A continuació presentare les 4 activitats que hem realitzat. Primer la canço sobre la qual hem treballat 3 de les 4 activitats. L'activitat dels mots encreuats és la que no està relacionada. 



No queda mas que tú
No queda mas que yo
En este extraño salón
sin nadie que nos diga donde como
y cuando nos besamos

Tenía ganas ya
De pasar junto a ti
Unos minutos soñando
Sin un reloj que cuente las caricias que te voy dando

Juramento de sal y limón
Prometimos querernos los dos

Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar
Guitar

Quiero que siga así
Tu alma pegada a mi
Mientras nos quedamos quietos
Dejando que la piel
cumpla poco a poco todos sus deseos

Hoy no hay nada que hacer
Quedémonos aquí
Contándonos secretos,
Diciéndonos bajito que lo nuestro siempre se hará eterno

Fantasía en una copa de alcohol
Prometimos volver a vernos

Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar

/Yo te he echado de menos/ (2)

Silencio
Que mis dedos corren entre tus dedos
Y con un suave desliz hago que se pare el tiempo

Guitar

Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en t
ú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He so
ñado el momento
De verte aquí a mi lado
Dejándote llevar















 
























Guia Didàctica dels materials

1. Informació generals i de identificació del material (fer una presentació breu)

Títol del material: Sonet viatger- Amor

Nom dels autors: Pere Roca Rodríguez i Toni Pujol Alemany

Any de producció: 2013

◦ Idioma del material: Català

Breu descripció: Objectius, destinataris, context educatiu i àmbit d'intervenció : 

Aquesta guia didàctica es durà a terme a l’assignatura de literatura castellana, i als alumnes de segon cicle de primari concretament a quart curs. Amb ella pretenem que els alumnes assoleixin els continguts prèviament explicats a classe per el professor/professora, ja que mitjançant un exercici de mots encreuats, una sopa de lletres, un exercici d'ordenar paraules fins a completar una estrofa i un exercici d'agrupar paraules, els alumnes han de demostrar que han estat atents a l’explicació de la professora i per tant saben realitzar correctament els exercicis. Per altre banda, aquests exercicis els hi serviran per anar ampliant progressivament els seus coneixements literaris ja que haurán de saber entendre una cançó, trobar les paraules principals d'aquesta, tractar el tema de l'amor desde més aprop i saber quins sentiments i vivències poden experimentar un cop viuen aquesta situació.

Durada estimada: Aquestes activitats es realitzaran en una sessió. El mestre repertirà unes fotocòpies a cada parella d'alumnes amb la lletra d'una cançó, amb la qual hauran de treballar tres de les quatre activitats prèvimanet mencionades, l'activitat restant no està vinculada amb la cançó però servirà igualment per treballar els continguts relacionat amb l'amor. La sessió es durà a terme a l’aula d’informàtica a la qual els alumnes hauran d’interactuar amb l’ordinador i realitzar les activitats. La sessió està programada amb un temps de 50 minuts i 15 d'aquests minuts sirán dedicats a una petita explicació per part de la professora i una posada en comú de la cançó, la resta està destinat a la realització de l'activitat. 

Especificacions tècniques: plataforma, requeriments tècnics, aspectes generals per poder utilitzar el material (accés, instal·lació): 

Per poder realitzar aquestes activitats, serà necessari que el mestre es registri a la pàgina web educaplay ja que així podrà crear les activitats. Per altre banda, els centre haurà de comptar amb ordinadors amb connexió a internet a l'aula d'informàtica ja que les activitats s'han de realitzar per internet. Si no hi hagués internet, el mestre pot imprimir les activitats i els alumnes hauran de realitzar-les a mà.

Per poder realitzar les activitats amb educaplay, els alumnes s'hauran de registrar i crear un perfil per poder realitzar les activitats amb l'ordinador. 
 .
Aspectes generals sobre la instal·lació i utilització del programa:

Sobre la instal·lació podem dir que per usar educaplay, no és necessari haver d'instal·lar cap programa prèviament.

Posteriorment, la utilització del programa per part dels alumnes és molt simple ja que les activitats ja estan creades i només necessiten centrar la seva atenció per realitzar-les, únicament hauran de crear un perfil a educaplay en qualitat d'alumnes per poder realitzar les activitats.

2. Descripció del material/recurs (fer una descripció detallada del material atenent als indicadors que segueixen)

Concepció (tutorial, exercitació, simulació, informació, webquest):

La tipologia del nostre MMI és d’exercitació ja que amb l'educaplay els alumnes han de realitzar els exercicis que se’ls hi proposa.

Funcionalitat (motivar, aproximar continguts, avaluar aprenentatges,
fomentar la exploració, la experimentació, ...)

 El que es pretén amb aquestes activitats és motivar  l’alumnat a fer feina a través d’internet i fer-ho d’una forma divertida per a ells on puguin explorar i experimentar amb les noves tecnologies, d’aquesta manera, podrem aproximar els continguts que volem sense que els alumnes se’n adonin ja que treballant d’una forma interactiva, dinàmica i divertida, van assolint coneixements i a sobre disfruten de fer feina.

Aportacions didàctiques. Aprenentatges /Experiències educatives
que promou i/o facilita:

Aquestes activitats, el que pretenen és que l’alumne assoleixi els coneixements que la professora vol, mitjançant l’exercitació a través d’internet, el nins han d’anar resolent les activitats.
Que sigui a través d’internet, facilita la tasca i motiva als alumnes cosa que dona molt més dinamisme a la classe.

Estructura i organització del material: parts que conté i navegació:

Per a fer referència a l’estructura i l’organització del material, hem de fer referència a la segona sessió ja que la sessió constarà de l’explicació del professor i la posterior realització de les activitats per part de l'alumnat.

En el temps posterior a l'explicació del professor, els alumnes seran els encarregats de realitzar les activitats prèviament disenyades pel mestre.


 ◦ Altres especificacions: segments de control, intervenció de l'adult,
flexibilitat.

En aquesta guia didàctica, el mestre tindrà diferents papers. Primer, haurà de donar una petita explicació on expliqui quina cançó treballarán i per a que la treballaran.

Posteriorment, tan sols haurà de fer de guia per a aquells alumnes que ho necessitin, mai donant-los les respostes directament, si no que els ha de fer reflexionar sobre el que ells creuen que és la resposta correcte. Si la resposta que donen els alumnes és equivocada, el mestre ha de se l’encarregat de conduir-los cap als coneixements que el mestre sabi que son els correctes


3. Orientacions didàctiques.

Destinataris (característiques, coneixements, habilitats, motivacions…)

Aquesta guia didàctica va destinada als alumnes de quart de primària, creiem que és el millor curs per poder realitzar aquestes activitats per que són activiats que requereixen cercar a altres fonts (cançó impresa) per poder completar l'activitat, però tampoc són activitats suficientment complexes per a que les realitzin els alumnes de tercer cicle.

Amb aquests alumnes de quart de primària hem de saber aprofitar la motivació que els hi donarà treballar amb ordinador ja que són nins que degut a la seva curta edat pocs pics hauran treballat amb les noves tecnologies, i per tant les seves ganes per emprar-les seran màximes.

Competències, Objectius, Continguts.
-       - Competència digital
-       - Competència musical
-       - Competència cultural
-       - Competència de l’autonomia i iniciativa personal
 -      - Competència lingüística
  
Objectius que es treballaran:
-       - Familiaritzar als alumnes amb les noves tecnologies
-       - Saber interpretar una cançó i trobar-ne els seus elements clau
-       - Assolir el concepte de l'amor i tot el que això propicia 
-       - Fomentar el treball en grup

Continguts que treballarem:
-      - Els continguts a treballar son el sonet viatger-amor

Utilització del material:

La utilització del material que es durà a terme en aquesta unitat didàctica serà l’ús d’ordinadors, i una fotocòpia amb una cançó d'amor impresa.

Orientacions educatives per treballar amb el material: abans, durant i després de la sessió amb el recurs.

Abans de realitzar la sessió, el mestre ja ha d'haver realitzat les activitats, durant la sessió, els alumnes treballaran amb els ordinadors que es trobin a l’aula informàtica, i per acabar, el professor podrà fer ús d’aquest mateix programa per a posteriors activitats que vulgui realitzar.

Agrupament (gran grup, petit grup, individual, rotació, tots alhora): Aquestes activitats es realitzaran en parelles, ja que d'aquesta manera els alumnes es podran ajudar entre ells i d'aquesta manera fomantarem el treball en equip, que en cursos superiors pren molta importància. Els agrupaments en parelles les durà a terme el mestre així com ell cregui convenient. Per exemple posar un nin que té dificultats amb un que realitza la feina de manera autònoma i competent, així aquest segon nin podrà ajudar al seu company.

Organització de l’espai i del temps. Pel que fa a l’espai, la sessió es durà a terme a l'aula d'informàtica.

Rol del docent (abans durant i després): El docent, durant la sessió, al principi, haurà de ser ell el protagonista de la classe ja que és l’encarregat de dur a terme l’explicació, però a la segona meitat de la classe, ha d’estar pendent dels alumnes i fer petites aportacions, però deixant que els alumnes treballin pel seu compte en tot moment.

▪ Altres usos del recurs.

Avaluació: Aquestes activitats s’avaluaran per part del professor, el qual tindrà en compte diferents aspectes com la participació, l’actitud, la motivació que mostri cada alumne... La realització d’aquestes activitats tindran com a resultat una nota positiva o negativa segons el professor trobi convenient.

Formes d’avaluació de l’ús del material: S’avaluarà que es faci un ús correcte del material informàtic i que ningú el faci mal bé. També s’avaluarà la destresa que mostri cada alumne a l’hora de realitzar les activitats amb les noves tecnologies.

4. Referències i recursos

◦ Referències

Hem pres com a referència els coneixements que tenim sobre el sonet viatger ja que enguany estam cursant l'assignatura de música i treballam el sonet viatger.

◦ Recomanació d’altres recursos per treballar el tema

Els altres recursos que emprarem serà que els nins a través de la web de l'escola, puguin escoltar les cançons del sonet viatger ja que aquestes estaran penjades.



Compartir els materials i la guia didàctica en una entrada a la Cd’A; redactar una entrada a la Cd’A que doni compta de les conclusions de l’activitat i compartir l’entrada amb els companys a través de Twubs.

No hay comentarios:

Publicar un comentario