Creació de materials multimèdia interactius
per a l’educació primària: eines per crear activitats interactives.
Activitats:
De forma individual o en parella, cercar,
seleccionar i analitzar eines adients per crear activitats interactives
(associació, discriminació, identificació...) per l’educació primària.
Ardora
és una aplicació informàtica per a docents, que permet crear els seus propis
continguts web, d'una manera molt senzilla, sense tenir coneixements tècnics de
disseny o programació web.
Amb
Ardora es poden crear més de 45 tipus diferents d'activitats, mots encreuats,
sopes de lletres, completar, panells gràfics, rellotges, etc, així com més de
10 tipus diferents de pàgines multimèdia: galeries, panoràmiques o zooms
d'imatges, reproductors mp3 o flv, etc. Set noves "pàgines per a
servidor", anotacions i àlbum col·lectiu, línies de temps, xat, pòster,
sistema de comentaris i gestor d'arxius.
El
professor o professora només ha de centrar el seu esforç en els elements a
incloure, no en el seu tractament informàtic.
Una
vegada introduïts els elements, mitjançant formularis molt senzills, Ardora
crearà la pàgina web i els arxius necessaris, ara només necessitarà un
navegador per visionar el contingut.
Ardora
és totalment gratuït, sempre que sigui usat de forma personal.
Analitzar dues eines i aportar la següent
informació:
1)
Nom de l’eina: Ardora
3)
Forma d’execució: web / local-plataforma: Format web
4)
Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: web /
local-plataforma: Distribució a través de qualsevol navegador
d’Internet.
5)
Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: és una
eina que permet crear pàgines web d’una forma molt senzilla a les quals es
podran introduir tots els tipus d’elements educatius que el professor desitgi.
El professor únicament s’haurà de preocupar dels continguts a introduir i no de
la problemàtica en quant a la creació de la pàgina web en si.
6)
Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a
l’educació primària.
Si
tenim en compte que el fet de ser professor no implica tenir els coneixements
necessaris per saber crear una pàgina web, considero que aquesta eina pot esser
molt útil a l’hora de dur a terme la nostra funció educativa, ja que entenc que
únicament amb uns coneixements mínims d’informàtica, qualsevol docent serà
capaç d’adaptar els seus coneixements educatius a les noves tecnologies, les
quals són un eina molt interessant a dia d’avui si tenim en compte que tots el
nens i nenes són natius digitals.
Educaplay
És
una plataforma que ens permet elaborar materials i activitats educatives
variades mitjançant l’ús multimèdia e Internet de manera gratuïta i amb lliure
accés. Gràcies a aquesta eina de treball podrem elaborar: sopes de lletres,
diàlegs, dictats, ordenar lletres, qüestionaris, tests o mapes, entre d’altres.
El
programa no requereix cap tipus d’instal·lació a l’ordinador ja que funciona
amb la tecnologia flash, únicament un navegador actualitzat y el plugin de
flash actualitzat. És per això que les activitats poden ser treballades via web
o a gravant-les a CD, DVD, etc. Tot això però, una vegada t’has registrat i
creat la teva pròpia conta de manera gratuïta.
1)
Nom de l’eina: Educaplay
3)
Forma d’execució: web / local-plataforma: Format web
4)
Modalitats d’accés i distribució dels continguts creats: web /
local-plataforma: l’accés és de forma gratuïta a través de qualsevol
navegador d’Internet i la condició de tenir instal·lat el plugin de flash
actualitzat. Prèviament és necessari registrar-se i crear la nostra conta de
treball.
5)
Descripció de les prestacions i utilitats de l’eina: aquesta
eina de treball ens permet crear una sèrie d’activitats variades com tests,
mapes, sopes de lletres, diàlegs, dictats, etc. Les quals ens permetran treball
d’una manera més eficient dins l’aula, a més de aconseguir motivar als alumnes
amb la utilització de l’ordinador durant la classe.
6)
Reflexió sobre les possibilitats i limitacions d’aquestes eines per a
l’educació primària.
Les
possibilitats que ens permet aquesta eina de treball són molt variades si be, a
diferència del que passava amb l’eina anterior, no s’indica a cap banda la
facilitat o dificultat que es trobaran els professors a l’hora d’utilitzar-la
de forma regular. Per un altre banda, si tenim en compte la quantitat de
d’activitats que podem crear a la plataforma haurem de considerar el potencial
que mostra la mateixa a l’hora de treballar a l’aula.
Conclusions: Totes les
conclusions que puc extreure d’aquests softwares son positives perquè ens donen
la possibilitat de dur a terme unes activitats per a els alumnes increïbles i d’una
manera molt senzilla.
Crec que hauríem de
tenir en més en compte webs així en el futur perquè tots els alumnes és podrien
aprofitar d’això i també es una manera una mica de variar el que és realitza
normalment a l’aula.
Compartir i comparar amb el grup la informació trobada.
Amb una de les eines seleccionades crear dues activitats multimèdia
interactives per el vostre projecte i completar amb la corresponent guia
didàctica.
A continuació presentare les 4 activitats que hem realitzat. Primer la canço sobre la qual hem treballat 3 de les 4 activitats. L'activitat dels mots encreuats és la que no està relacionada.
A continuació presentare les 4 activitats que hem realitzat. Primer la canço sobre la qual hem treballat 3 de les 4 activitats. L'activitat dels mots encreuats és la que no està relacionada.
No queda mas
que tú
No queda mas que yo
En este extraño salón
sin nadie que nos diga donde como
y cuando nos besamos
Tenía ganas ya
De pasar junto a ti
Unos minutos soñando
Sin un reloj que cuente las caricias que te voy dando
Juramento de sal y limón
Prometimos querernos los dos
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar
♪ Guitar ♪
Quiero que siga así
Tu alma pegada a mi
Mientras nos quedamos quietos
Dejando que la piel
cumpla poco a poco todos sus deseos
Hoy no hay nada que hacer
Quedémonos aquí
Contándonos secretos,
Diciéndonos bajito que lo nuestro siempre se hará eterno
Fantasía en una copa de alcohol
Prometimos volver a vernos
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar
/Yo te he echado de menos/ (2)
Silencio
Que mis dedos corren entre tus dedos
Y con un suave desliz hago que se pare el tiempo
♪ Guitar ♪
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado
Dejándote llevar
No queda mas que yo
En este extraño salón
sin nadie que nos diga donde como
y cuando nos besamos
Tenía ganas ya
De pasar junto a ti
Unos minutos soñando
Sin un reloj que cuente las caricias que te voy dando
Juramento de sal y limón
Prometimos querernos los dos
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar
♪ Guitar ♪
Quiero que siga así
Tu alma pegada a mi
Mientras nos quedamos quietos
Dejando que la piel
cumpla poco a poco todos sus deseos
Hoy no hay nada que hacer
Quedémonos aquí
Contándonos secretos,
Diciéndonos bajito que lo nuestro siempre se hará eterno
Fantasía en una copa de alcohol
Prometimos volver a vernos
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado dejándote llevar
/Yo te he echado de menos/ (2)
Silencio
Que mis dedos corren entre tus dedos
Y con un suave desliz hago que se pare el tiempo
♪ Guitar ♪
Te he echado de menos
Todo este tiempo
He pensado en tú sonrisa y en tú forma de caminar
Te he echado de menos
He soñado el momento
De verte aquí a mi lado
Dejándote llevar
Guia Didàctica dels materials
1. Informació generals i de identificació del material (fer una presentació
breu)
◦ Títol
del material: Sonet viatger- Amor
◦ Nom
dels autors: Pere Roca Rodríguez i Toni Pujol Alemany
◦ Any de
producció: 2013
◦ Idioma del
material: Català
◦ Breu
descripció: Objectius, destinataris, context educatiu i àmbit
d'intervenció :
Aquesta guia
didàctica es durà a terme a l’assignatura de literatura castellana, i als
alumnes de segon cicle de primari concretament a quart curs. Amb ella pretenem
que els alumnes assoleixin els continguts prèviament explicats a classe per el
professor/professora, ja que mitjançant un exercici de mots encreuats, una sopa
de lletres, un exercici d'ordenar paraules fins a completar una estrofa i un
exercici d'agrupar paraules, els alumnes han de demostrar que han estat atents
a l’explicació de la professora i per tant saben realitzar correctament els
exercicis. Per altre banda, aquests exercicis els hi serviran per anar ampliant
progressivament els seus coneixements literaris ja que haurán de saber entendre
una cançó, trobar les paraules principals d'aquesta, tractar el tema de l'amor
desde més aprop i saber quins sentiments i vivències poden experimentar un cop
viuen aquesta situació.
◦ Durada
estimada: Aquestes activitats es realitzaran en una sessió. El mestre
repertirà unes fotocòpies a cada parella d'alumnes amb la lletra d'una cançó,
amb la qual hauran de treballar tres de les quatre activitats prèvimanet
mencionades, l'activitat restant no està vinculada amb la cançó però servirà
igualment per treballar els continguts relacionat amb l'amor. La sessió es durà
a terme a l’aula d’informàtica a la qual els alumnes hauran d’interactuar amb
l’ordinador i realitzar les activitats. La sessió està programada amb un temps
de 50 minuts i 15 d'aquests minuts sirán dedicats a una petita explicació per
part de la professora i una posada en comú de la cançó, la resta està destinat
a la realització de l'activitat.
◦ Especificacions
tècniques: plataforma, requeriments tècnics, aspectes generals per poder
utilitzar el material (accés, instal·lació):
Per poder
realitzar aquestes activitats, serà necessari que el mestre es registri a la
pàgina web educaplay ja que així podrà crear les activitats. Per altre
banda, els centre haurà de comptar amb ordinadors amb connexió a internet a
l'aula d'informàtica ja que les activitats s'han de realitzar per internet. Si
no hi hagués internet, el mestre pot imprimir les activitats i els alumnes
hauran de realitzar-les a mà.
Per poder
realitzar les activitats amb educaplay, els alumnes s'hauran de
registrar i crear un perfil per poder realitzar les activitats amb
l'ordinador.
.
◦ Aspectes
generals sobre la instal·lació i utilització del programa:
Sobre la
instal·lació podem dir que per usar educaplay, no és necessari haver
d'instal·lar cap programa prèviament.
Posteriorment,
la utilització del programa per part dels alumnes és molt simple ja que les
activitats ja estan creades i només necessiten centrar la seva atenció per
realitzar-les, únicament hauran de crear un perfil a educaplay en qualitat
d'alumnes per poder realitzar les activitats.
2. Descripció del material/recurs (fer una descripció detallada del
material atenent als indicadors que segueixen)
◦ Concepció
(tutorial, exercitació, simulació, informació, webquest):
La tipologia
del nostre MMI és d’exercitació ja que amb l'educaplay els alumnes han de
realitzar els exercicis que se’ls hi proposa.
◦ Funcionalitat
(motivar, aproximar continguts, avaluar aprenentatges,
fomentar la
exploració, la experimentació, ...)
El que
es pretén amb aquestes activitats és motivar l’alumnat a fer feina a
través d’internet i fer-ho d’una forma divertida per a ells on puguin explorar
i experimentar amb les noves tecnologies, d’aquesta manera, podrem aproximar
els continguts que volem sense que els alumnes se’n adonin ja que treballant
d’una forma interactiva, dinàmica i divertida, van assolint coneixements i a
sobre disfruten de fer feina.
◦ Aportacions
didàctiques. Aprenentatges /Experiències educatives
que promou
i/o facilita:
Aquestes
activitats, el que pretenen és que l’alumne assoleixi els coneixements que la
professora vol, mitjançant l’exercitació a través d’internet, el nins han
d’anar resolent les activitats.
Que sigui a
través d’internet, facilita la tasca i motiva als alumnes cosa que dona molt
més dinamisme a la classe.
◦ Estructura
i organització del material: parts que conté i navegació:
Per a fer
referència a l’estructura i l’organització del material, hem de fer referència
a la segona sessió ja que la sessió constarà de l’explicació del professor i la
posterior realització de les activitats per part de l'alumnat.
En el temps
posterior a l'explicació del professor, els alumnes seran els encarregats de
realitzar les activitats prèviament disenyades pel mestre.
◦ Altres
especificacions: segments de control, intervenció de l'adult,
flexibilitat.
En aquesta
guia didàctica, el mestre tindrà diferents papers. Primer, haurà de donar una
petita explicació on expliqui quina cançó treballarán i per a que la
treballaran.
Posteriorment,
tan sols haurà de fer de guia per a aquells alumnes que ho necessitin, mai
donant-los les respostes directament, si no que els ha de fer reflexionar sobre
el que ells creuen que és la resposta correcte. Si la resposta que donen els
alumnes és equivocada, el mestre ha de se l’encarregat de conduir-los cap als
coneixements que el mestre sabi que son els correctes
◦ 3. Orientacions didàctiques.
◦ Destinataris
(característiques, coneixements, habilitats, motivacions…)
Aquesta guia
didàctica va destinada als alumnes de quart de primària, creiem que és el
millor curs per poder realitzar aquestes activitats per que són activiats que
requereixen cercar a altres fonts (cançó impresa) per poder completar
l'activitat, però tampoc són activitats suficientment complexes per a que les
realitzin els alumnes de tercer cicle.
Amb aquests
alumnes de quart de primària hem de saber aprofitar la motivació que els hi
donarà treballar amb ordinador ja que són nins que degut a la seva curta edat
pocs pics hauran treballat amb les noves tecnologies, i per tant les seves
ganes per emprar-les seran màximes.
◦ Competències,
Objectius, Continguts.
- - Competència digital
- - Competència musical
- - Competència cultural
- - Competència de
l’autonomia i iniciativa personal
- - Competència
lingüística
Objectius que es treballaran:
- - Familiaritzar als
alumnes amb les noves tecnologies
- - Saber interpretar una
cançó i trobar-ne els seus elements clau
- - Assolir el concepte de l'amor
i tot el que això propicia
- - Fomentar el treball en
grup
Continguts
que treballarem:
- - Els continguts a
treballar son el sonet viatger-amor
◦ Utilització
del material:
La
utilització del material que es durà a terme en aquesta unitat didàctica serà
l’ús d’ordinadors, i una fotocòpia amb una cançó d'amor impresa.
▪ Orientacions
educatives per treballar amb el material: abans, durant i després de la sessió
amb el recurs.
Abans de
realitzar la sessió, el mestre ja ha d'haver realitzat les activitats, durant
la sessió, els alumnes treballaran amb els ordinadors que es trobin a l’aula
informàtica, i per acabar, el professor podrà fer ús d’aquest mateix programa
per a posteriors activitats que vulgui realitzar.
▪ Agrupament
(gran grup, petit grup, individual, rotació, tots alhora): Aquestes
activitats es realitzaran en parelles, ja que d'aquesta manera els alumnes es
podran ajudar entre ells i d'aquesta manera fomantarem el treball en equip, que
en cursos superiors pren molta importància. Els agrupaments en parelles les
durà a terme el mestre així com ell cregui convenient. Per exemple posar un nin
que té dificultats amb un que realitza la feina de manera autònoma i competent,
així aquest segon nin podrà ajudar al seu company.
▪ Organització
de l’espai i del temps. Pel que fa a l’espai, la sessió es durà a terme a
l'aula d'informàtica.
▪ Rol del
docent (abans durant i després): El docent, durant la sessió, al principi, haurà
de ser ell el protagonista de la classe ja que és l’encarregat de dur a terme
l’explicació, però a la segona meitat de la classe, ha d’estar pendent dels
alumnes i fer petites aportacions, però deixant que els alumnes treballin pel
seu compte en tot moment.
▪ Altres
usos del recurs.
◦ Avaluació:
Aquestes activitats s’avaluaran per part del professor, el qual tindrà en
compte diferents aspectes com la participació, l’actitud, la motivació que
mostri cada alumne... La realització d’aquestes activitats tindran com a
resultat una nota positiva o negativa segons el professor trobi convenient.
◦ Formes
d’avaluació de l’ús del material: S’avaluarà que es faci un ús correcte del
material informàtic i que ningú el faci mal bé. També s’avaluarà la destresa que
mostri cada alumne a l’hora de realitzar les activitats amb les noves
tecnologies.
4. Referències i recursos
◦
Referències
Hem pres com
a referència els coneixements que tenim sobre el sonet viatger ja que enguany
estam cursant l'assignatura de música i treballam el sonet viatger.
◦
Recomanació d’altres recursos per treballar el tema
Els altres
recursos que emprarem serà que els nins a través de la web de l'escola, puguin
escoltar les cançons del sonet viatger ja que aquestes estaran penjades.
Compartir els materials i la guia didàctica en una entrada a la Cd’A;
redactar una entrada a la Cd’A que doni compta de les conclusions de
l’activitat i compartir l’entrada amb els companys a través de Twubs.
No hay comentarios:
Publicar un comentario